kehidupan ni tak menentu ada masa kita gembira ada masa kita sedih . apapun kita mestilah teruskan kehidupan kita hingga ke akhir hayat kita . janganlah terlalu gembira sangat di dunia ini kita hanyalah sementara sahaja di dunia ni , kita tak tahu apa akan jadi selepas kita mati . ingatlah siapa yang menghidupkan kita dan siapa yang akan mematikan kita ;)

Jul 23, 2012

MAKNA KESEMPURNAAN HATI

Sebuah hati yang masih muda sedang membanggakan dirinya. Dia merasa dia lah hati yang terindah di dunia ini. Tidak ada yang bisa menandinginya. Begitu halus dan begitu indah. Hati-hati yang lain pun memandang dengan penuh pesona, sambil mengagumi keindahan hati tersebut.

Tiba-tiba datanglah sebuah hati yang sudah begitu tua, dengan penuh bagian yang tidak rata, akibat luka-luka yang mengering di hati tua tersebut. Dia pun berkata:
"Hati mu memang begitu indah hati muda, namun sesungguhnya keindahan hati mu tertentu saja tidak bisa melebihi keindahan diri ku" Kata hati tua kepada hati muda
Hati muda berpikir dia begitu tua, apa yang bisa di banggakan darinya, tidak ada yang istimewa dari hati tua ini. Dia pun berkata:
"Wahai hati tua, engkau penuh dengan luka-luka dan tubuhnya yang tak beraturan, apa yang bisa dibanggakan dari mu, kenapa engkau mengatakan engkau begitu istimewa?"sindir sang hati muda

"Dengarkanlah hati muda, tubuh mu memang begitu sempurna, namun tahukah engkau darimana asal luka ditubuhku ini? " tanya si hati tua
"Aku selalu memberikan sebagian kasih ku kepada orang yang memerlukannya dengan memberikan sedikit tubuh ku, dan mereka juga biasanya membalasnya dengan memberikan sedikit tubuhnya untuk aku, makanya aku penuh luka dan tidak teratur"

"Aku selalu memberikan kasih ku tanpa meminta apa pun, kadang yang menerima sedikit dari tubuh ku, tidak membalas dengan memberikan sedikit dari tubuh ku juga, namun aku selalu senang apabila bisa membagikan kasih ku kepada siapa saja yang membutuhkan"

Mendengar hal tersebut, si hati muda pun menyobek sedikit tubuhnya dan diberikan kepada si hati tua, dan hati tua pun menerima dengan memberikan sedikit bagian tubuhnya juga. mereka tersenyum dan merasakan kebahagiaan bersama
"Walaupun sekarang tubuh ku sudah tidak sempurna lagi, namun aku merasakan betapa berharga diri ku sekarang, dengan berbagi kasih, terima kasih hati tua" ujar sang hati muda

~Kadangkala sifat egois, memenjarakan untuk menjadi makhluk individual, mementingkan diri sendiri, tanpa memikirkan sekitar kita, namun tanpa kasih, hidup kita tidak akan memiliki makna lebih, tanpa kasih kita hanya hidup dalam keterikatan manusiawi. Mulailah berbagi kasih dengan siapapun, tanpa mengharapkan pamrih apapun. Maka kasih sayang yang tulus akan segera menghampiri anda dan kebahagiaan anda~

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca , Sila Tinggalkan Komen ♥

Jul 19, 2012

Pantun 2 kerat

Banyak udang banyak garam    
    Banyak orang banyak ragam
 
Sebab pulut santan binasa
    Sebab mulut badan binasa             

Sudah garahu cendana pula    
   Sudah tahu bertanya pula    

Pinggan tak retak nasi tak dingin
    Orang tak hendak kami tak ingin

Paku dulang paku serpih          
   Mengata orang dia yang lebih    

Lain dulang lain kakinya             
    Lain orang lain hatinya            

Lain hulu lain parang
    Lain dulu lain sekarang

Dahulu parang sekarang besi
    Dahulu sayang sekarang benci 
   
Daripada cempedak biarlah nangka
    Daripada tiada baiklah ada       

Tak tumbuh tak melata
   Tak sungguh orang tak kata
         
Orang berbudi kita berbahasa
    Orang memberi kita merasa             

Kembang jarak kembang jagung
    Berani bawak berani tanggung

Kapal belayar dalam semak      
    Perut lapar semua lemak 

Gendang gendut tali kecapi    
    Kenyang perut suka hati 
 
Kalau padi taruh sama beras         
    Kalau tak mati boleh balas             

Kayu bongkok di balik tiang      
    Ayam berkokok alamat nak siang

Keli masuk ruan keluar
    Matahari masuk bulan keluar         

Ada beras taruh dalam peti 
   Ada hajat taruh dalam hati         

Ada ubi ada batas
    Ada budi boleh dibalas             

Buah beluluk buah kepayang 
    Dimakan mabuk dibuang sayang      

Siakap senohong, gelama ikan duri             
    Bercakap bohong,lama-lama mencuri

Kayu lurus tengah ladang
     Kerbau kurus banyak tulang

Secupak nasi setahil berangan 
    Tersepak kaki, terkehel tangan

Pagi petang siang malam             
     Hati terang senang faham          
       
Satu dua tiga empat
    Siapa cepat dia dapat
   
Lima,enam,tujuh dan lapan
   Kuat bersenam sihatkan badan

Ratib-ratib buluh nipah          
   Sudah ratip hendak upah    

Kura-kura dalam perahu
   Pura-pura tidak tahu       

Tuku takal pengancing pintu 
   Budak nakal memang begitu
       
Ayam bulat makan padi beras
   Bangun lambat dapat laki malas

Tua-tua keladi            
   Makin tua makin menjadi         

Terima kasih daun keladi
    Kalau boleh mahu lagi                

Hujung bendul dalam semak 
   Kerbau mandul banyak lemak

Tinggi rendah panjang lebar
     Pergi sekolah mesti belajar
    
Guni kapur kirim pak mertua
    Nyanyi di dapur kahwin orang tua

Pat-pat nya 
  Siapa cepat dia punya

Kalau tak cengal giam          
  Kalau tak kenal diam
         
Berniaga buluh kasap   
   Untung habis modal lesap

Duduk inding enggang tap
  Senduk di dinding, panggang di atap

Taptibau puyuh padang      
   Hilang pisau berganti parang

Pokok tinggi buruk akar
   Matahari tinggi perut pun lapar

Ikan tokak makan meranggung
   Sedap tekak badan menanggung

Murai gila jadi tekukur    
   Ajaib hairan hati tafakur

Umbut mayang letak di batu      
    Rambut mengerbang banyak kutu

Cekur dang gamit
   Mintak cekur beri kunyit

Sici,loro,telu,papat
  Melayu lari Jawa dapat

Anak dara pergi ke kedai
   Rindu di hati rasa nak longlai

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca , Sila Tinggalkan Komen ♥

Jul 18, 2012

Tanda-Tanda Lelaki Suka Pada Seseorang Perempuan


SEPANJANG hayat anda tentu anda pernah merasai perasaan di mana anda meminati seseorang dalam diam bukan?. Hati anda ingin sangat mendekatinya namun malu menguasai diri. Dapat memandang dari jauh pun sudah memadai. Namun bagaimana pula dengan pihak satu lagi, adakah dia juga meminati anda? Cuba lihat artikel di bawah.

1. Memerhati Dalam Diam.
Perasaan untuk mengenali seseorang sudah pasti wujud dalam diri lelaki mahu pun wanita. Kadang-kala perasaan ini datang dan pergi dengan sendirinya. Kebiasaannya, hal memerhatikan di dalam diam ini membawa kepada dua perkara, iaitu samaada dia berani atau tidak menegur anda dan adakah hubungan ini dapat diteruskan atau tidak. Semuanya bergantung kepada keberaniannya.

2. Mula Menegur.
Ini adalah langkah pertama dalam perkenalan apabila seseorang itu berani menegur. Mungkin tegurannya nampak remeh dan anda berasa sedikit pelik, tetapi itulah cubaan untuk mengenali anda yang diminati. Anda mungkin boleh menjawab pertanyaannya dengan bersahaja, berbual dengan teruja atau sebagainya bergantung kepada sejauh mana anda mahu mengenalinya. Namun awas, jangan sesekali berkasar jika dia bertanya dengan lembut kerana menyakiti hati seseorang bermakna anda cuba mencari musuh dengannya. Kadang-kala bila hati sakit, macam-macam boleh terjadi.

3. Sentiasa Ingin Dekat.
Biasanya bila anda meminati seseorang, anda akan sentiasa cuba mendekatinya malah ada yang berani mengekori ke mana saja dia pergi. Perasaan ini sebenarnya normal kerana mahu memastikan orang yang diminatinya berada dalam keadaan selamat. Bagi anda pula, janganlah berasa pelik jika didekati atau diekori dalam diam. Namun dalam masa yang sama, anda harus berwaspada kerana kita tidak mengetahui niat seseorang. Adalah lebih baik anda berhati-hati dalam menangani hal ini.

4. Mengajak Keluar.
Ini adalah langkah seterusnya bila anda meminati seseorang. Selain sikap ingin tahu yang mendalam, anda juga tentu mahu mengenalinya dengan lebih rapat lagi. Tentu saja anda mahu mengajaknya keluar sambil bertukar-tukar cerita. Di sini anda perlu lebih berhati-hati. Bermacam-macam perkara buruk boleh berlaku apatah lagi si dia baru dikenali. Sebaiknya jika ingin keluar ambil pendekatan keluar ke tempat ramai orang dan jangan sesekali bersetuju mengikutnya balik ke rumah.

5. Sering Menelefon.
Lumrah hati, apabila kita menyenangi seseorang biasanya kita ingin terus dekat kepadanya. Lantaran itu kita akan berusaha mendapatkan nombor telefonnya dan mahu berbual dengannya. Bila hati sudah suka, apa pun sanggup dilalui termasuklah bil telefon yang melambung tinggi.

6. Memilih Untuk Berkahwin.
Tidak semua perkenalan diakhiri dengan perkahwinan jika anda tidak serius tentang hubungan ini. Sesetengah orang menyukai seseorang itu hanya sebagai kawan saja tapi ada juga yang serius hingga ke jinjang pelamin. Bagi anda, pilihan itu ada di tangan sendiri. Jika betul dia jodoh, terimalah atau jika tidak, bersedia membuat keputusan paling bijak yang terbaik untuk semua pihak. [sumber]
♥ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca , Sila Tinggalkan Komen ♥

Dulu… mak selalu pesan hati-hati pilih kawan. kalau kita berkawan dengan orang baik, jadi baik lah kita. sama juga kalau kita berkawan dengan orang yang kurang baik, maka jadi kurang baik la kita. bila dah dewasa, aku setuju! memang betul. walau sejauh manapun kita ingin berubah, persekitaran memainkan peranan penting. terutamanya kawan.

makin kita dewasa makin kena kenal siapa kawan siapa lawan. bak kata Spring dalam lagu sejujur mana kata-kata. "pengalaman telah mendewasakan mematangkan fikiran"

orang tua-tua banyak berpesan kepada cucu-cucunya. macam-macam yang pernah kita dengar. tapi biasanya pasti akan masuk teliga kanan, keluar telinga kiri.

mana musuh mana kawan?


sebenarnya, dua-dua sama. musuh boleh jadi kawan, kawan boleh jadi musuh. kawan dan musuh didefinisikan sebagai perbezaan atau persamaan pendapat / idealogi / kepentingan / dan macam-macam lagi aspek yang menimbulkan perbezaan atau persamaan.

jika anda tidak bersetuju dengan pernyataan ini, maka anda adalah musuh ku.

jadi kalau ditanya aku siapa musuh, siapa kawan? maka,

siapa yang memuji saya adalah musuh saya, siapa yang menegur saya adalah kawan saya

inilah ayat yang pernah aku baca perwatakan manusia yang lahir pada bulan jun melalui kaedah metafizik.


♥ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca , Sila Tinggalkan Komen ♥

© BLOGGER ORIGINAL , VERIFIED OFFICIAL BY AIMAN MALEK ®